Filozofija znamke

Škoda je avtomobilska znamka z dinamičnim razvojem, ki na evropskem in svetovnem trgu nastopa z zanesljivimi, varnimi in udobnimi vozili najvišje kakovosti z odličnim razmerjem med ceno in zmogljivostjo. Vozila znamke Škoda se zdaj izvažajo v več kot 100 držav, vsako leto pa je proizvedenih in kupcem dobavljenih skoraj 800.000 vozil.

S pridružitvijo koncernu Volkswagen leta 1991 je prišlo do prenosa strokovnega znanja in izkušenj ter znatnih naložb. Tako je znamki Škoda uspel odločilen tehnični napredek in danes združuje tradicionalne vrednote in ustvarjalno funkcionalnost s svežim in dinamičnim dizajnom. Pri tem je še vedno velik poudarek na samostojnosti znamke.

Visoka raven tehnične kompetentnosti, razvoj, ki je usmerjen v trg in proizvodnjo, ter dodelana proizvodna tehnologija se odražajo v izjemni kakovosti vozil Škoda. Na podlagi teh prednosti si Škoda še naprej prizadeva ostati ustvarjalna, brezčasna in sodobna znamka, prav tako želi aktivno in inovativno izpolnjevati vse želje strank. Odprtost in poštenost sta prav tako v središču naših dejavnosti, pa tudi stalno in brezhibno zadovoljstvo strank, ki se izraža s temeljno vrednoto človeškega stika oz. »Human Touch«.

Kje se začne avtomobilsko oblikovanje?

Preden razvijemo vozilo, najprej pomislimo na sanje in želje naših strank. Kaj si resnici želijo? Vozilo, ki je posebej prilagojeno njihovim potrebam in željam. Pri znamki Škoda smo vedno aktivni.

Intervju z glavnim oblikovalcem pri znamki Škoda Oliverjem Stefanijem

Oliver Stefani je glavni oblikovalec pri znamki Škoda. Risanje je pomemben del njegovega vsakdanjega dela. Zato ni presenetljivo, da je v intervjuju nekatere odgovore pospremil tudi s skicami. Toda prepričajte se sami.

Kaj vam prinese nasmeh na obraz? Rad vidim, kako se ljudje odzovejo, ko prvič vidijo naše dizajne. Ko se nasmehnejo, se nasmehnem tudi jaz. Dober občutek je, ko lahko nekoga osrečiš. Ko oblikujemo avto, celoten postopek traja približno 3 leta. Glavna faza oblikovanja običajno traja približno 9 mesecev – toliko kot nosečnost. In tako razmišljamo tudi o vozilih: to so naši otroci in zanje skrbimo. Vanje vložimo svoje srce in dušo ter del svojega življenja – toliko idej, uspehov pa tudi neuspehov. In ko prvič vidiš avto na cesti, ko vidiš stranko, ki ji je všeč in je nanj ponosna. To je tisto, za kaj delamo.

Kako pa shajate s kritikami? Pri oblikovanju nikoli ni neke končne rešitve. Pravilno je lahko črno in belo. Če je nekaterim všeč, drugim pa ne, ste ustvarili nekaj dobrega. Vsak odziv je boljši od: »Vseeno mi je.« Po drugi strani pa je v vsakem vozilu, ki ga oblikuješ, del tvoje duše, zato si seveda nekoliko bolj občutljiv. Vsak, ki se pritožuje nad mojim vozilom, se nekako pritožuje nad mano. Včasih me to prizadene, vendar je to del mojega poklica. Poskušamo zbujati čustva in ne biti povprečni.

Kako veste, kaj bo ljudem všeč? Kaj vas navdihuje? Vse. Vse, kar se mi zdi zanimivo. Zanimajo me letala, ki so vitki in močni objekti. Zanimiva so mi tudi plovila, arhitektura, moda, filmi in elektronika. Vedno, ko potujem, si poskušam vzeti čas in posedeti v kavarni, opazovati promet in ljudi ter se prepustiti vzdušju. Svet je poln lepih stvari in presenečenj. Oblikovalci morajo zelo hitro prepoznati in predvideti trende. Seveda nimamo kristalne krogle, imamo pa dober instinkt, ki je zelo pomemben. Pri našem delu ni absolutnih dokazov, zato je včasih težko prepričati druge. Ne moremo dokazati, da smo na pravi poti, to je vedno stvar občutka. Ni enostavno, vendar mi je tako všeč.

Ste si že vedno želeli postati oblikovalec? Vedno sem risal, že ko sem bil otrok. Čeprav takrat nisem risal avtomobilov, sem risal risanke. Moje sanje so bile risati filme, kot sta Peter Pan ali Sneguljčica, v Disneyjevem studiu. Tam je veliko ustvarjalnosti in umetniška raven je postavljena zelo visoko. To me še vedno navdušuje, zbiram celo Disneyjeve skice animacij. Pozneje, ko sem končal šolo, sem se odločil postati novinar. Mislil sem, da umetniška pot ne bo zares uspešna. Nato pa me je sosed, ki je delal kot asistent v umetniški šoli, povabil na razstavo. V sobi je bilo polno risb avtomobilov ljudi, ki so takrat opravljali pripravništvo pri Volkswagnu. Ko sem videl te risbe, sem si rekel: to želim početi tudi jaz. Udarilo me je kot strela z jasnega in nikoli nisem obžaloval te odločitve.

Kateri je vaš najljubši film kot velik Disneyjev oboževalec? Sem tudi velik ljubitelj Vojne zvezd in, da, naklonjen sem številnim Disneyjevim filmom. Toda film, ki mi je resnično všeč in ki je močno vplival name, je Blade Runner. Vojna zvezd je čudovita pravljica, toda Blade Runner se je zelo približal resničnosti, kako bi lahko izgledala prihodnost. Zelo mi je bil všeč. Kupil sem skicirko z vsemi osnutki avtomobilov, ljudi in kostumov. Če greste danes v Šanghaj in vidite vse tiste nebotičnike, luči in neonske napise, vidite natanko to, kar je Ridley Scott prikazal pred dvajsetimi leti.

In katera je vaša najljubša vrsta umetnosti? Včasih so mi skice starih umetnikov, kot sta Michelangelo ali Leonardo, bolj pri srcu kot končna slika. Všeč mi je, da vidim, kako je nastajala slika. Kažejo, da je odlična slika posledica trdega dela, podobno kot odlično vozilo. Fascinirajo me trenutki ustvarjalnosti, ujeti v skicah. Tako kot je Leonardo iskal idealna razmerja človeškega telesa, poskušamo tudi mi vozilu zagotoviti idealna razmerja. Je športen? Je prostoren? Je udoben? Gre za iskanje popolnosti.

Česa se veselite v prihodnje? Nove tehnologije nas postavljajo pred težke izzive in to mi je všeč. Avtonomna vožnja, glasovno upravljanje, nove zakonske zahteve in celo hologrami. Veselim se vsakega novega izziva, saj to dela naša življenja zanimiva in preizkuša našo ustvarjalnost. Iz tega moramo narediti najboljše, kar lahko. Pravi izziv pa je, da to počnete bolje kot vsi drugi. Podobno kot pri Formuli 1, kjer se moraš vedno truditi, da slediš novim pravilom. Prihodnosti se ne bojim. V zadnjih dvajsetih letih smo delali le s steklom, gumo in jeklom. Zdaj je na voljo še toliko zanimivih stvari za raziskovanje.

Preselili ste se na Češko. Kakšni so vaši vtisi o tej državi? Lani sem prvič v življenju obiskal Češko in bil v Pragi. Zelo me je navdušila kombinacija tradicionalne in sodobne arhitekture. To je res čudovito mesto z veliko sloga in zgodovine, hkrati pa je mlado in živahno. Všeč mi je. Enako velja tudi za znamko Škoda. Znamka ima dolgo zgodovino in je zelo navdihujoča. Noben drug proizvajalec ne more graditi na tako pestri zgodovini. Vzemimo na primer češko steklo. To ponosno dediščino uporabljamo za ustvarjanje edinstvenih avtomobilov, da lahko vozila Škoda ločite od drugih vozil. Tega se bomo držali tudi v prihodnje.

Katero klasično vozilo Škoda vam je najbolj všeč? To je brez dvoma Škoda Popular Monte Carlo. To je izredno edinstveno in lepo vozilo, zelo elegantno in dinamično. Uresničile bi se mi sanje, če bi ga lahko vozil. Vedno je dobro, če ima znamka tudi sanjska vozila, in zame je to Popular Monte Carlo. Veliko časa sem preživel v Muzeju Škoda in bil res presenečen, kako dolga in bogata je zgodovina znamke. Nad temi vozili, njihovo kakovostjo in izdelavo sem zelo navdušen. To je zelo navdihujoče za naše delo. Vedno gledamo v prihodnost, vendar se oziramo tudi nazaj k svojim koreninam.

Kje vidite dizajn znamke Škoda čez pet let? Mislim, da ima Škoda zelo svetlo prihodnost. Ugled znamke bomo bistveno povečali. Škoda je že zdaj močno prisotna, vendar se bo zavedanje o znamki še naprej povečevalo, kar želimo podpreti z našim dizajnom. V njej bo veliko več emocij, da bomo dosegli in pridobili še več ljudi. Vozila postajajo bolj izrazna, bolj dinamična in čustvena. Ljudje ne bi smeli kupiti vozila Škoda le zaradi dobrega razmerja med ceno in zmogljivostjo, temveč tudi zato, ker jim je všeč dizajn in vozilo kot celota. Dizajn je pogosto odločilni razlog, da se odločimo za ali proti nakupu vozila, zato je naše delo tako pomembno. Želimo izpostaviti vrline znamke.

Pred kratkim je bil predstavljen konceptni model Škoda VISION X. Katera je po vašem mnenju najbolj markantna oblikovna značilnost? VISION X je bilo prvo vozilo Škoda, pri katerem sem lahko sodeloval. To je bila krasna izkušnja. Naša naloga je bila, da se navežemo na Karoqa in Kodiaqa, hkrati pa vozilu damo lasten značaj. Všeč mi je naša nova interpretacija pogleda od spredaj. Dnevne luči so zelo majhen svetlobni trak na zgornjem robu, ki je sestavljen iz štirih steklenih elementov. Glavni žarometi so zelo jasno nameščeni pod njimi, zato je vozilo videti zelo privlačno in sodobno. Po eni strani daje vozilu tisti edinstveni značaj, po drugi strani pa občutek domačnosti. Naši kupci morajo naše modele že na prvi pogled prepoznati kot vozila Škoda. Menim, da smo se v tem pogledu odlično odrezali. Konceptno vozilo vzbuja čustva in podira meje, vendar vedno ostaja resnično. Tudi zelena barva Flex Green je izredno lepa, sveža in vznemirljiva. To vozilo boste prepoznali že od daleč.

Kako velika je vaša oblikovalska ekipa in kakšna je vaša vloga? Našo oblikovalsko ekipo sestavlja več kot 100 ljudi iz približno 25 držav in je zato zelo mednarodno obarvana. Imamo ljudi iz Španije, Nemčije, Kitajske, Francije in številnih drugih držav, seveda tudi iz Češke in Slovaške. Danes je vsakdo globalni igralec, in dobro je imeti ljudi iz različnih okolij. Oblikovalci so zelo zainteresirani za delo pri nas, kar je dober znak, da smo privlačna znamka. Moja naloga je omogočiti ljudem, da sanjajo, in poskrbeti, da imajo vse njihove zamisli prostor za razvoj. Naše delo je včasih še vedno zelo preprosto: v roke vzamemo svinčnik in list papirja ter narišemo idejo. Tukaj ni nobenih skrivnosti, nobenih računalnikov, le naši oblikovalci s svojimi idejami. Trudim se, da ne bi prehitro črtali nobene ideje. Poskušamo narediti nekaj, kar še ni bilo narejeno, in če imaš preozko predstavo o tem, kaj Škoda je in kaj ni, to omejuje ustvarjalnost. Vedno najprej pogledamo, kakšen bo rezultat, saj nas novosti vedno zanimajo.

Brez katerih treh stvari ne bi mogli živeti? Brez svoje družine, seveda, brez dela, ki je moja strast, in svoje skicirke.